Wat wij doen

Veel mensen  genieten van de uitzonderlijke rijkdom die Twente te bieden heeft. Tot in de jaren 80 waren de natuurgebieden rondom Haaksbergen nauwelijks toegankelijk. Daar kwam verandering in toen op initiatief van enkele particulieren fietspaden werden aangelegd. In 1982 ontstond zo Stichting Rijwielpaden Haaksbergen.

Met financiële en materiële steun van de Gemeente, alsmede door ondersteuning van nu 2000 donateurs, zijn door vrijwilligers vele kilometers prachtige fietspaden gerealiseerd.

In 2003 is met de aanleg van de laatste 20 kilometers het project voltooid. Vanaf 2004 wordt er door een 7-tal vrijwilligers een circuit van 65 km fietspaden onderhouden. Behalve dat in alle natuurgebieden een uitgebreid net van fietspaden ligt, zijn nu ook al deze gebieden onderling door paden verbonden. Tevens zijn er goede fietsverbindingen gemaakt met de omliggende gemeenten Hengelo, Enschede en Eibergen, alsmede naar het Duitse achterland.

Het aanleggen van een fietspad gebeurt als volgt:

1. Machinaal wordt een cunet gegraven, dit is een sleuf van 1.40 breed en 0.15 diep
  2.  In de sleuf wordt een puinlaag van 10 cm dik aangebracht
  3. De puinlaag wordt aangetrild
  4. Er wordt een deklaag aangebracht, bv. met fijn puin of Gralux van 5 cm dik
  5. De deklaag wordt ook met de trilplaat vastgelegd. Daarna wordt nog wel een dun laagje fijn split verstrooid.
  6. Tot slot worden afscheidingspalen geplaatst op ongeveer 20 meter onderlinge afstand. Hiervoor wordt hout van de lariks of de inlandse eik gebruikt en om inwateren te voorkomen worden de palen schuin afgezaagd. Ze zijn 1.10 m. lang

De materiaalprijs per kilometer aangelegd fietspad bedraagt ca. € 6000.00 Het onderhoud gebeurt zowel handmatig als machinaal. De SRH maakt gebruik van een kleine trekker. Vooraan zit een soort kromme hark die de bovenlaag van het pad en het onkruid loskrabt. Aan de achterkant is een driehoekig sleepapparaat bevestigd, dat het pad weer vlaksleept. Na drie tot vijf jaar wordt er een nieuwe deklaag aangebracht.

>> Bekijk de video

↑ Naar boven ↑